La Serena Part 1

20 december 2016 - La Serena, Chili

Gelukkig nieuwjaar allemaal! We hopen dat jullie net zo´n mooi feestje hebben gehad als wij. Het was prachtig. Maar we zullen er niet te veel over vertellen, dat komt later pas.

We hebben aardig wat internet issues gehad rondom deze blog. Dit keer eerst vanaf mobiele telefoon geschreven en daarna bij internet café. We zouden geen Nederlanders/backpackers zijn als we niet eerst het voorwerk doen en daarna pas betalen voor t gebruik van de computer. Eraf en erop! Excuus als er wat typfoutjes bij zitten!

Dag 13 - Travel Day!

We gingen lekker vroeg op pad deze dag, of in ieder geval vergeleken met de afgelopen dagen. Even wat trapjes aflopen, een trolleybus pakken (elektrische bus die onze wijdte aan kan. We zijn nogal groot met backpacks en zwaaiende voorwerpen). Uiteindelijk weer in een herkenbare Turbus naar La Serena!

IMG_20161220_125117 - Dag 13 - Bus Lunch!

IMG_9986 - Dag 13 - Windmolen Windmolens in Chile

We hadden erg veel zin in deze stop! Ten eerste omdat we de familie van Alissa zouden zien (Alissa is een half chileense vriendin van ons in Leiden. Merel is zo goed als met haar opgegroeid). Ook omdat we de vallei heel graag, al paardrijdend, wilden bezoeken. Merel is groot fan van paardrijden. Chris weet net hoe ze erop moet zitten zonder eraf te vallen, mits het paard rustig doorhobbelt. En Merel zou uit gaan testen hoe t zou zijn om in een shared dorm te slapen, zodat we kosten konden besparen en mensen zouden ontmoeten. Beide voordelig!  Win win situatie dus. Mits het zou bevallen. Vooralsnog zouden we 2 nachten in hostel Cosmo Elqui verblijven, dan iig 2 nachten bij de fam. van Alissa. Daarna stond alles nog open, incl. kerst.

De busreis verliep soepel, alleen hadden we onze aankomst niet echt goed voorbereid. Chris, die voornamelijk fungeert als tomtom, wist alleen vaag hoe we moesten lopen. Tijd om ons spaans te oefenen bij de locals! Hierdoor belandde we uiteindelijk op een bankje waar, volgens de jongens in de winkel achter het bankje, de collectivo taxi zou komen. Wij gingen uitgeput op het bank zitten. Naast ons zat een zwerver met 2 blikjes bier die tegen ons aan begon te praten. Niet heel comfortabel. De mannen van de winkel vonden het eerst hilarisch, vooral toen ze kwamen vertellen dat we de collectivo wel actief moesten aanhouden (eerst in het spaans, dat snapten we niet. Toen haalden ze een collega uit het achterste gedeelte van de winkel die engels kon). Ze kregen vrij snel toch medelijden met de lieve blauw oogige gringo's en hebben ons uiteindelijk naar het hostel gebracht! Zo fijn!

Ons geluk kon niet op toen het hostel melden dat ze die avond een kroegentocht hadden EN dat ze daarvoor onze kleren konden wassen! We hadden namelijk beide niets meer...  oh happy days!

Bij het inchecken kwamen we erachter dat Chris haar creditcard bij Lizzie hoogstwaarschijnlijk had achtergelaten. Lizzie heeft m niet gevonden. Wel een shirt. We sliepen in een 8 person mixed shared dorm, waar nog een gast lekker lag te slapen om 5u 's avonds. We gingen douchen, omkleden en leverden onze was af en gingen boodschapjes doen. Zowel biertjes als voedsel. En we zijn bij een lekkere italiaan gaan eten. Daarna zijn we het hostel pas goed gaan bekijken.

IMG_0008 - Dag 13 - Louis van Gaal Louis van Gaal!

IMG_9997 - Dag 13 - Italiaan

Het hostel was vrij ruim, vele rooms zowel shared als private. Heerlijke douches, prima wc's, mooie (redelijk) schone keuken en twee dakterrassen. 1 grote en een kleine. We bedenken ons nu dat we wellicht even een paar fotos hadden moet maken. Oh well...

IMG_0010 - Dag 14 - Hostel

Het dakterras was heerlijk en naar mate de avond vorderde vulde het met steeds meer backpackers, klaar voor een feestje. Al snel werd ons duidelijk dat de crew van het hostel heel gezellig en heerlijk actief was. Brandon, Americaan/chileen die de kroegentocht organiseerde, was lekker aan het rondspringen en had er duidelijk zin in. We hadden al een beetje gekletst met Tobi (Zwitser die op zoek was naar het ¨Into the Wild¨ gevoel, maar nu even bij Cosmo Elqui aan het werk was) en Cédric (fransman die in Chili was voor werk). De computer stond aangesloten op een beamer en Brandon zette vrolijk Drank en Drugs (zowel de NL als DE versie) op en begon heerlijk mee te zingen. Vervolgens werd Pineapple Apple Pen opgezet en begon hij met Cameron, Australische gast die eerder nog in onze kamer sliep, uitgebreid het dansje na te doen. Het werd dus zo'n avond! Alcohol vloeidde in ieder geval rijkelijk. Ook hebben we deze avond Enya ontmoet en later nog haar vriend Max, twee chille Australiërs die ook aan het werk waren voor Cosmo.

IMG_0036 - Dag 15 - Hostel Dakterras

De kroegentocht zou een half uur eerder vertrekken omdat we met te veel waren en we anders nergens meer binnen zouden komen. Uiteindelijk zijn we alsnog 10min later dan oorspronkelijk gepland weggegaan. Beetje jammer, want ons bier was al een tijdje op en we hebben voor onze grote reis gelezen dat we altijd goed moeten blijven hydrateren. Daarin wilden we natuurlijk niet falen!

Toen we binnenkwamen bij de grootste kroeg van la serena werden we uitgebreid aangestaard. Niet zo heel gek, want er waren alleen maar locals en we waren nogal een grote groep gringo's. Aapjes kijken gegarandeerd. Na veel gedoe met tafels verschuiven en wie voor wie bier ging halen ging het feestje van start! We hebben veel verschillende mensen leren kennen, een paar amerikanen, fransen, spanjaarden, australiërs, zwitsers, duitsers... Een gezellige boel met een mix van Engels en Spaans. Gelukkig waren we niet de enige die geen woord spaans konden! We kwamen er snel achter dat de kroegentocht alleen een kroegenstap was. We bleven bij de ene kroeg, omdat de groep te groot was en het onmogelijk was om ergens anders binnen te komen met iedereen.

Aangezien we ook graag een andere bar wilden zien, besloten we een gedeelte van de groep te volgen naar Club Yesterday. Het problematische was dat er nog 2 liter bier op tafel stond.. Dus, samen met Marcos en Florian, gingen we het bier proberen naar binnen te krijgen. Helaas was de uitsmijter niet gecharmeerd van onze blauwe oogjes en werden we met een stalen gezicht geweigerd.

Jammer.

Toen maar weer terug naar de oorspronkelijke bar.

Daar hebben we tot sluit heerlijk zitten kletsen met al de hostel vrienden die nog overgebleven waren. We zullen niet meer doorgaan over de details van de avond (zoals de amerikaanse gast die praktisch werd uitgehuwelijkd aan de zusjes van een local, of een duits meisje die lag te slapen in een stoel, verlaten door haar vrienden ('does this belong to you?' 'Yes, I think she is in the same hostel'). Het was in ieder geval een prachtige avond!

Dag 14 - La Serena!

De eerste nacht van Merel in een shared dorm verliep goed, ook al was hij wel kort. Om 10u zijn we lekker richting het ontbijt gegaan. Langzaam strompelde iedereen zo uit bed en begonnen we de avond daarvoor te bespreken. Altijd leuk als je op de 1ste avond een kroegentocht hebt. Je hebt meteen veel vrienden!

Na een beetje uitbrakken werden we rond 2u opgehaald door Amanda, het Chileense nichtje van Alissa. Zij zou ons de stad laten zien. We begonnen met een brakke lunch bij Oriente, een klein tentje die de beste Completos van La Serena serveert. Je kan geen betere plek hebben om je eerste Completo te eten! Een completo is een typsich Chileens broodje worst met mayo en avocado (en eventueel tomaat en kool). Chris was vrij snel verliefd.

IMG_0012 - Dag 14 - Amanda Amanda

IMG_20161228_122745 - Dag 15 - Completo Completo

La Serena is een mooie stad, alles laagbouw en lekker druk, maar zeer dorpsgemoedelijk. We hadden al gemerkt dat iedereen heel vriendelijk was en bezig was met ons, zoals onze eerdere redders en een winkelmanager die even kwam benadrukken dat we goed moesten letten op dieven. Amanda liet ons een aantal geheime plekjes zien zoals een markt en een lief binnenplaatsje met kleine winkels en een paar restaurantjes.

Naarmate de dag vorderde werd Chris alleen steeds minder lekker, al helemaal toen ze merkte dat haar neus en hand (we know, random) aardig aan het verbranden waren. Dus we besloten wat boodschapjes te doen en terug te gaan naar het hostel. Chris ging even uitgebreid een dutje doen en Merel en Amanda gingen lekker op het dakterras zitten.

's Avonds begon het feest weer opnieuw en hebben we op het dakterras tot middernacht biertjes gedronken met al onze nieuwe vrienden. Chris ontving de bijnaam Rudolph the rednosed reindeer. Gelukkig leidde Cameron af, aangezien hij die middag de hele dag in de zon had gelegen en dus red allover was. Avond 2 had ook een hele gezellige sfeer op het terras. Amanda klikte ook met iedereen en dat was heel leuk om te zien! Zij zal ook altijd welkom zijn geloven we.

IMG_0031 - Dag 14 - Dakterras Part of the group

IMG_0032 - Dag 14 - Brandon & Cameron Brandon en Cameron

IMG_20161221_224411 - Dag 13 - Hostel Marcos, Amanda, Weird Girl, Guillaume, Cedric, other weird girl

Dag 15 - Goodbye for now!

Om 09:45 ging de wekker weer en moesten we onze spullen inpakken. Uitcheckdag. We hadden wel al beloofd dat we weer terug zouden komen, na ons bezoek bij Amanda´s familie. Toch is het raar, want ook al kom je terug, de andere aanwezige zullen wel weer anders zijn. Meerdere mensen zouden die ochtend vertrekken, maar we waren allemaal een beetje aan het uitstellen.

Het blijft vreemd. Je maakt in een korte tijd goede vrienden, maar je weet dat het maar van korte duur is. Of misschien omdat het van korte duur is, probeer je wel het beste eruit te halen. It´s the nature of the game, en soms het is best jammer. Het lijkt ons voornamelijk lastig als je werkt in het hostel. Je ziet dan zoveel mensen komen en gaan, elke week ben je weer nieuwe vrienden aan het uitzwaaien. Je weet niet zeker of je ze nog een keer gaat zien. Maar het is ook mooi! Want je ziet een parade aan verschillende mensen en hebt vervolgens een boel adresjes over de hele wereld.

Deze dag was dus voornamelijk een beetje rondhangen, onze blog bijhouden en lekker zonnen. Rond 16:00 hebben we gedag gezegd en zijn we naar Amanda gegaan.

IMG_0040 - Dag 15 - Huis Amanda  Huis Amanda

Hier voelden we ons gelukkig meteen welkom! We mochten in de kamer van Amanda slapen, waar netjes nog een extra matras was neergelegd. Nadat we gesetteld waren zijn we naar het strand gegaan. Dit was volgens haar 20 minuten lopen. Niet dus. Vertrouw nooit een Chileen wat betreft zijn/haar gevoel van tijd! Die 20 minuten waren uiteindelijk een goede drie kwartier. En dat op onze slippers.

Maar het was het zeker waard. Wat heerlijk om daar even te zitten in de avondzon, te kletsen met Amanda en vervolgens de zon te zien ondergaan.

IMG_0053 - Dag 15 - Strand 1 Chris even pootje baden

IMG_0066 - Dag 15 - Strand 3 Avondzonnetje!

IMG_0064 - Dag 15 - Strand 2 Amanda en Chris

´s Avonds waren we weer terug bij het huis van Amanda en hier hebben we Paulo (broer) ontmoet en zijn vriendin. Amanda heeft voor ons een mango smoothie gemaakt (lekker!), we hebben manjar geproefd (een chileense lekkernij) en ze hebben heerlijke kip voor ons gemaakt! Daarna zijn we zeer voldaan in bed gaan liggen.

IMG_20161222_233539 - Dag 13 - Diner

Dag 16 - Stargazing

Deze dag begon vrij laat en was vol plannen die uiteindelijk niet allemaal doorgingen. In de ochtend waren we voornamelijk even aan het skypen en boekjes aan het lezen. Na de zeer goede lunch (weer Pollo!) zouden we oorspronkelijk naar een feestje gaan van Paulo. Alleen waren al zijn vrienden naar hun ouders voor kerst, dus ging dat niet door. Toen waren er plannen om naar Coquimbo te gaan, een nabijgelegen stad, alleen ging dat ook niet door. Dus besloten we uiteindelijk met z´n tweeen naar een Japanse tuin te gaan in La Serena en hebben we, voor de volgende dag, een dagtour geboekt.

IMG_0079 - Dag 16 - Lunch Simon, Amanda en Paulo

IMG_0095 - Dag 16 - Japanse tuin 2 Japanse Tuin

IMG_20161223_175120 - Dag 16 - Japanse Tuin 3

IMG_0097 - Dag 16 - Japanse tuin 1

´s Avonds zijn we met Amanda en haar ouders (Pablo en Lorena) sterren gaan kijken. We zouden 19:00 vertrekken, dit werd uiteindelijk 20:00. Wij waren niet enorm op de hoogte van de plannen, en zaten achterin de auto. Na een uur rijden begonnen we ons af te vragen waar we precies heen zouden gaan.. Na 2u rijden werd het ons duidelijk dat we bijna bij de Argentijnse grens waren! En stopte de auto gelukkig. We waren nu in the middle of nowhere, tussen de bergen met een prachtige uitzicht op alle sterren. Wow. We hebben beide nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien.

IMG_20161223_221342 - Dag 16 - Stargazing

Nog 1 leuk feitje over de heenweg. We namen redelijk de toeristische route, en gingen dus door de kleine dorpjes. Op een gegeven moment waren er een boel kinderen op straat. Toen Pablo vroeg wat er aan de hand was vertelde een moeder ons dat ze aan het wachten waren op de Kerstman. We reden rustig door, niet precies snappend wat ze bedoelde. Maar een paar meter verder werden we van de weg geduwd door 3 grote vrachwagens die verlicht waren met kerstlampjes. Ook speelden ze kerstmuziek af en er stonden verkleedde mensen op de aanhangers. Deze strooiden snoepjes voor de kinderen. Op de laatste vrachtwagen stond de arrenslee van de kerstman met een vrolijke Chileense kerstman erin. Op het dak van de auto regende het snoepjes en om ons heen waren alle kinderen aan het gillen. Wat geweldig om mee te zien!

Terug van het sterrenkijken waren wij doodop. Het was onderhand 23:00 en onze wekker zou om 07:30 al afgaan. De familie vroeg zich af of we naar hun buitenhuis wilden, waar ze een jacuzzi hadden, of richting huis. We besloten maar verstandig te zijn, en te kiezen voor optie twee. Echter, voordat ze ons naar huis brachten gingen we eerst langs de lekkerste completo van de streek. Pablo deelt de liefde voor deze snack met Chris, vandaar dat zij een tweede nog deelden. Ook vloeidde het bier rijkelijk voor Chris, aangezien Pablo nog moest rijden en geen alcohol mocht en al zijn bier aan haar schonk.

Terwijl wij braaf naar bed zijn gegaan is de familie de hort op gegaan en waren ze pas rond 04:00 thuis van hun festiviteiten!

Dag 17 - Spot the Animals!

We hadden voor deze dag de tour naar Isla Damas! Dit is een eiland ongeveer twee uur van La Serena vandaan, en hier zijn een heleboel dieren te vinden. De korte nachten van de dagen ervoor voelden we wel, en we waren dan ook niet de vrolijkste in de bus ernaartoe. We zaten achterin het busje, tussen een Nederlander die niet kon stoppen met praten en een chago Amerikaan die alles aan het afkraken was en een lawaaierige airco boven ons. Top.

De rit naar het eiland duurde ruim 2u, voornamelijk omdat we ook een aantal stops maakten. De gids en chauffeur wisten precies waar ze moesten zijn voor sommige dieren en hielden ook hun ogen open voor tekens van leven. We hebben een nep-lama gezien (vergeten elke keer de naam van dit beest, maar lijkt precies op een lama), verschillende vosjes van heel dichtbij en twee prachtige uilen.

IMG_0051 - Dag 17 - Uil Spot the animal!

IMG_0069 - Dag 17 - Pinguins Pinguinsssss

IMG_0096 - Dag 17 - Zeeleeuw Cutey!

IMG_20161224_130252 Dolfijn!

Het eiland was prachtig! Met een bootje hebben we rondgevaren, het eiland mag je niet op ivm het beschermen van de dieren. De pinguïns waren adorable. De vogels waren in overvloed (hoeveel die gids daarover kan vertellen). De zeehonden waren lekker aan het chillen in de zon en de dolfijnen (!) waren speels! Het hoogtepunt van de dag voor Chris waren zeker de dolfijnen en Merel kan uren naar zeehonden blijven staren.

De dag werd afgesloten met een bezoek aan een klein eilandje, waar we lekker in het zonnetje hebben gezeten, en een lunch (om 16:00!). Daarna 2u weer naar huis.

Dan! ´s Avonds was het kerst. Toen we thuis kwamen van de dagtocht om 18:00 was de familie al uitgebreid aan het koken! Alleen schijn bedriegt. We begonnen pas om 23:00 met eten. In de tussentijd waren Pablo en Lorena naar de kerk geweest en hebben we met Pablo uitgebreid zitten kletsen over zijn voorliefde voor wereldkaarten en ook over zijn kaart van Nederland, die gemaakt was door Willem Blaeu. Helaas hebben we de kaart niet kunnen zien want die zit op slot en grendel in een kist, waarvan de sleutel kapot is!

Tijdens het diner werden er cadeautjes uitgedeeld, en tot onze verbazing kregen wij ook een cadeau! We kregen een ieder een prachtige hoed tegen de felle zon in het noorden van Chile, wat onze volgende stop zou zijn. We vonden het beide echt enorm lief van ze!

Wat ook de avond heel bijzonder maakte was het moment om middernacht. Lorena is aardig gelovig en dan hoort kerst natuurlijk erbij. Op 1 van de tafeltjes stond al een aantal dagen een kribbetje van jezus met een doek eroverheen. Dit doekje werd erafgehaald om middernacht, gevolgd door een gebed door Lorena. Het was heel mooi om te zien en ook weer super lief hoe ze ons opnam in het gebed. Wij zijn beide niet gelovig, maar dit was toch wel heel bijzonder om mee te maken.

Na nog een koffie met stroopwafels was het weer tijd voor bed!

IMG_20161224_224817

IMG_20161224_215908

Hier zullen we het even bij laten, anders wordt de blog heel lang. Maar onze avondturen in La Serena zijn nog lang niet klaar.

De komende 3 dagen (2 tm 4 januari) zullen we zonder internet zitten, want we gaan de driedaagse trektocht naar Uyuni, Bolivia maken. Daarna zullen we weer contact opnemen!

Heel veel liefs,

Merel en Chris

1. José Kool:
    2 januari 2017
    Wauw wat een spannende blog, ik heb hem ademloos gelezen!
  2. Jana:
    2 januari 2017
    Tof om te lezen en een gelukkig nieuwjaar :) liefs