São Paulo/Curtiba!

13 december 2016 - Curitiba, Brazilië

Hallo lieve allemaal,

Hier is ie dan, onze eerste reisblog! We hadden hem eigenlijk gisteren beloofd aan sommige (sorry ouders!), maar we waren iets te lekker aan het genieten van de avondzon, cocktails en muziek op het dakterras van ons hostel in Iguazu. Heerlijk!

De eerste dagen zijn geweest en wat waren ze spannend! Voor Merel haar eerste grote reis buiten Europa en voor Chris haar eerste reis naar een niet-westers land. Daar stonden we dan, donderdagochtend op schiphol. Ouders en aanhang nerveus, wij nerveus.

IMG_20161208_084931

Dag 1: Departure!

De vlucht naar Sao Paulo verliep soepeltjes. Toen we door de business class liepen, onderweg naar economy, maakten we hier en daar nog een flauwe opmerking waardoor een gast in de business class wel moest lachen. Bij het uitstappen bleek dat het Armin van Buuren was. Altijd leuk om mede-leidenaren te zien!

Na 1u in de rij te hebben gestaan voor de Braziliaanse Douane konden we eindelijk onze backpacks pakken en op zoek gaan naar Felipe, een vriend van Chris. Hij kwam ons, samen met z´n vriendin, ophalen. Nadat we onze spullen gedropt hadden in het hotel zijn we naar een bar/restaurant gegaan, waar ook de zus van Felipe was! Het was alleen onderhand al 21:30 en voor onze jetlag hoofdjes al 00:30. Tel daar 12u vliegen bij op en dat resulteerde in 2 hele vermoeide Nederlanders. Ondanks dat hebben we gezellig gegeten! Klein inschattingsfoutje van onze kant, kennelijk delen Brazilianen al hun voedsel. Dus de kippenpootjes en frietjes die we hadden besteld voor ons twee, was genoeg voor een hele familie! Gelukkig kregen we de kippenpootjes in een doggybag mee naar het hotel, die daar nog steeds staat. Oeps.

IMG_20161208_231645

IMG_9505

Dag 2: Vlucht naar Curitiba

Veel van São Paulo hebben we niet gezien. Donderdagavond was het al donker en vrijdag gingen we om 10:25 al met de shuttle naar het vliegveld. Wel hadden we een prachtig uitzicht vanuit onze hotelkamer.

We vlogen deze dag naar Curitiba! Ook 1 van de grootste steden van Brazilië en waar Tauã woont, nog een vriend van Chris. Ook Tauã heeft ons braaf opgehaald van het vliegveld. Altijd fijn! Alleen toen we waren geland begon het meteen te regenen! #itsnotsupposedtoraininbrazil dammit! Het zou ook de hele dag blijven regenen, dus hebben we de dag gespendeerd in een bar in de wijk van Tauã. Lekker bijkletsen, biertjes gedronken en plaatselijke borrelhappen gegeten. De oogjes vielen om 22:00 al dicht, dus het was weer een vroeg avondje.

IMG_9518

IMG_20161209_144634

Dag 3: Curitiba - a city of parcs.

Aangezien onze oogjes al open waren om 07:00 was het een vroege ochtend. Na een lekker ontbijtje met tosti´s en nutella zijn we de stad ingetrokken. We begonnen de hortus botanicus, een prachtig park, heerlijk groen. Het contrast tussen de stad en het groene park viel ons voornamelijk op. Helaas waren sommige delen afgesloten vanwege de regen. Hierdoor waren we ook al binnen een uur het park door. Dus door naar het volgende park!

IMG_20161210_102041_1

Park Tanguà was ook zeer mooi en heeft onze conditie op de proef gesteld. Beide zijn we gelukkig net aan geslaagd. Plots begon, naast onze spieren, ook de zon te branden! Het park begon te stomen naar mate de grond warmer werd. Dit park was anders dan de hortus. Dit park had namelijk een kunstmatig gemaakte waterval, daarbij lag het park vrij hoog dus had je een prachtig uitzicht over een vallei.

IMG_20161210_115818

Na deze inspanningen hadden we onze lunch welverdiend! Tauã had ons meegenomen naar restaurant Jabuti. Hier is elke zaterdagmiddag live muziek met een buffet. Dit buffet bestaat uit een traditioneel Braziliaans gerecht, namelijk Feijoada, wat op de zaterdag/zondagmiddag wordt gegeten. Deze maaltijd stamt uit de slavernij tijdperk, toen de Brazilianen alleen maar de restjes van varken kregen om maaltijden te maken. Dit in combinatie met rijst en zwarte bonen is Feijoada. Tegenwoordig zijn het niet alleen de restjes, maar ook het betere vlees van het varken. Toch is dit de eerste keer dat wij gefrituurde varkenshuid hebben gegeten. Chris vond het allemaal wel lekker. Surprise, surprise: Merel wat minder... Met (volle) maagjes was een dutje zeer gewenst. We zijn op vakantie, dus waarom ook niet!

IMG_9535

Omdat we nog niet genoeg parken hadden gezien, besloten we ook nog naar het Barigui Park te gaan. Een mooi park, met een prachtig uitzicht van de stad en een mooi meer waar we omheen zijn gelopen. Tot onze grote verrassing verschenen er uit de klauwen gegroeide Cavia´s uit het water. Deze heten blijkbaar Capibara´s.

IMG_9544

Ook waarschuwde Tauã ons voor krokodillen. Merel lette even niet op, werd bijna aangevallen, gelukkig sprong onze Braziliaanse held in actie en heeft hij haar gered!

IMG_20161210_163825

In de avond zijn we naar het centrum van Curitiba gegaan, waar de stijl van de stad veel kolonischer wordt. De rest van de stad is vrij Amerikaans, maar het centrum heeft meer het mediterraanse gevoel. We hebben heerlijk brätwurst gegeten in de plaatselijke German (giga) bar inclusief après ski muziek! Helaas verstonden ze geen Duits. Overigens spreekt/verstaat vrijwel geen enkele Braziliaan engels. Thank God for Tauã! Na aardig wat bier en Jägermeister zijn we met de taxi naar huis gegaan.

IMG_9559

IMG_9571

Day 4: Hungover

Met kleine oogjes zijn we, ietwat later dan gepland, richting het Oscar Niemeyer Museum vertrokken. Dit prachtige museum wordt ook wel The Eye genoemd vanwege zijn mooie vorm. Het museum was voornamelijk boeiend om een klein kijkje te krijgen in de kunstgeschiedenis van Brazilië. De moderne kunst was niet echt enorm voor ons weggelegd.

IMG_9574

De rest van de dag hebben we geshopt (Havaianas!) en voorbereidingen getroffen voor de busreis naar Foz do Iguazu. Want i.v.m de regen in Curitiba hadden we besloten om zondagavond al richting Iguazu te vertrekken.

IMG_9578

IMG_9576

We zullen het hierbij houden. Onze avonturen in Iguazu komen later, want anders wordt 1 blog ook een boekwerk. Plus, andere willen de computer overnemen en wij willen de zon weer in!

Jullie horen zeker vaker van ons,

Veel liefs,

Dikke Doei!!

Chris en Merel

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. M.boot:
    13 december 2016
    Wat leuk Chris
    zo kan ik ook een beetje rondreizen daar
    geniet ervan
  2. Chris en Merel:
    13 december 2016
    Ja leuk!!
  3. Vivienne:
    14 december 2016
    Ik maakte me al zorgen of je geen complicaties zou krijgen zonder Nutella Chris!;-) Gelukkig las ik dat je dit waarschijnlijk mee hebt genomen? Want tosti met nutella....dat is toch wel de ultieme combinatie (ha ha ha) ( zie dag 3)
  4. Chris en Merel:
    14 december 2016
    Hahaha vief! Lekker aan de nutella hier ook (de tosti was voor Merel :p). Alleen is een pot nutella hier ong. 6 euro.. ongeveer 1 derde van de kosten van het boodschappenlijstje! Dus moet zeer rustig aan doen met de nutella.
  5. Laurine:
    15 december 2016
    Wat heerlijk allemaal !!! Hoop op nog minder regen en meer zon voor jullie. Pas op voor krokodillen !!!
  6. Ivonne Kool:
    16 december 2016
    Waar blijft het volgende verslag? Ben zo benieuwd