Valparaíso

17 december 2016 - Valparaíso, Chili

Zoooooo! We lopen een klein beetje achter de feiten aan, maar hierbij nog een blog.

Dag 8: Travel day

We zijn op 15 december van Brazilië naar Chile gegaan. Dit was nogal een onderneming! ´s Ochtends vroeg 09:00 met de bus naar het Argentijnse vliegveld gegaan. Dit betekende nog meer stempels! Jippie!

Op het Argentijnse vliegveld heeft Merel ruim een uur in de rij gestaan voor inchecken. Chris had de express route... Lucky bastard! Daarna even McDonalds (McDonalds in elk land wordt langzaam een feit). De vlucht was korter dan de rij waarin we hebben gestaan, maar goed.

In Buenos Aires hadden we 4u om van vliegveld naar vliegveld te gaan en in te checken. Gelukkig hadden we een taxi chauffeur die onze haast begreep... Holy shit. De hele weg werd gebruikt, vluchtstroken, twee banen tegelijk, 130 waar je 80 mocht. Het was een soort GTA racespel waarin we zaten. Af en toe probeerde hij nog wat met ons te communiceren, maar kwam neer op wat gejoel, harde muziek en enorm veel getoeter bij de tolpoortjes. Het was hilarisch en gelukkig zijn we veilig en ruim op tijd aangekomen bij het andere vliegveld.

Aangekomen in Chile, Santiago, met lekker warm weer, was fijn. De mensen waren meteen al zo vriendelijk. We hadden in Santiago maar 1 nachtje gereserveerd, daarna zouden we naar Valparaíso gaan, alleen het appartement was zo mooi dat we besloten nog een nachtje bij te boeken. Merel heeft meteen die avond gekookt voor ons, heerlijk! Na een hele week uiteten was het heerlijk om 2 avondjes achter elkaar zelfgemaakte pasta te eten, te ontbijten en lunchen met een gebakken eitje.

IMG_20161215_221502 IMG_9835

Day 9: Just chillin´

Was mostly hanging by the rooftop pool and chilling in the appartment.

Day 10: Valparaíso

De volgende dag gingen we eindelijk naar Valparaíso. Hier zouden we bij Lizzy (vriendin van de zus van een vriendin) slapen, in ieder geval 1 nachtje en dan kijken. We hadden namelijk ook wel behoefte aan wat andere backpackers en gezellige avondjes drinken en kletsen. Gelukkig waren we dan bij Lizzy ook aan het goede adres!

Maar eerst... Bij aankomst hebben Cristian ontmoet, het vriendje van Lizzy. Cristian is opgegroeid in Valpo, dus samen met Lizzie waren zij de perfecte tourguides. We hebben heerlijk door Cerro Alegro gelopen en we waren beide zeer onder de indruk van deze stad. Het ligt op allemaal heuvels (Cerro´s) waardoor je heel veel kleine straatjes en steegjes en trappen hebt. Vooral veel trappen. Een aanslag op onze kuiten en billen. En er is zoveel graffiti, zoveel kunstwerken op de muren. Sommige psychedelic paintings, sommige moderne kunst, sommige gewoon hilarisch en sommige prachtig met een sterke boodschap. Eind van de middag hebben we een drankje gedaan op het terras en daarna mexicaans gegeten en gedronken (bier met tomatensaus en pittige spices, what the actual fuck!).

IMG_20161217_154357

IMG_9913 IMG_9942IMG_9895

Daarna weer terug naar Lizzy´s huis, want er was een straatfeest bij haar voor de deur. Heerlijk! Ook kwam er nog een Australische vriendin aanschuiven. We hebben lekker gekletst, af en toe naar beneden gegaan om te dansen en dan weer naar binnen om te kletsen. Uiteindelijk is de avond geindigd rond 5u ´s ochtends.

IMG_9898 IMG_9907 IMG_9917

Day 11: Beach

De dag begon wat later dan normaal, zoals verwacht. Maar wij voelden ons redelijk oké. Met het mooie weer besloten we maar richting het strand te gaan. Maar als Valpo 1 fout heeft, dan zijn het de stranden. Gelukkig ligt Viña del Mar vlakbij, maar een busritje van 20 minuutjes, waar je de goede stranden kan vinden. Eerst moesten we even op zoek naar hangover voedsel... Gelukkig hebben ze ook daar een McDonalds (We gaan lekker!). In Valpo hebben ze overigens geen Mac... die rare mensen hebben de McDonalds weggejaagd omdat het te kapitalistisch is. Gekke Valpo´s.

Het strand was heerlijk alleen bloedheet. Gelukkig kon Chris een parasol huren. Nadat die een paar keer weggewaaid was, kwam een Chileen tot onze redding en die heeft ´m goed in het zand gezet. Merel kwam niet helemaal tot rust in het hete zand, mede door de kleine reishanddoekjes.

IMG_9945

In de avond zijn we met z´n 2en naar een lekker restaurantje geweest, le pimentos, en daar een plaatselijk gerecht gegeten met veel rundvlees, varkensvlees, aardappels en ei. Het was eigenlijk een individual gerecht, maar genoeg voor twee.

IMG_9957

Day 12: Valparaíso

Op de laatste dag in Valpo besloten we weer de stad te gaan ontdekken. In totaal hebben we die dag 11km gelopen. Lizzy en Cristian waren zeer onder de indruk ivm de grote van de stad en de vele trappen.

IMG_20161219_124303 IMG_9968

´s Avonds hebben we nog lekker een duits biertje gedronken met Lizzy en Cristian ter afscheid van een gezellig weekend! Eigenlijk zouden we naar de opening gaan van de tweede ijssalon van de Australische vriendin van Lizzy. Alleen werd die last minute geannuleerd. Typisch Chileens. Je weet nooit of iets 100% zeker doorgaat. Just the way it goes.

IMG_20161219_143631 IMG_20161219_130851

De volgende dag zijn we naar La Serena vertrokken. Hier doen we komende week een blog over. We zitten er waarschijnlijk nog tot na kerst. Het is in ieder geval mega gezellig!

Hele fijne kerstdagen iedereen!

Merel en Chris

1. José Kool:
    23 december 2016
    Lieve Merel en Chris, wat een ontzettende leuke blog is dit weer! Kijk nu al uit naar de volgende.. Straks kerstmis voor jullie in de zon, hoe bijzonder is dat?! Denk veel aan jullie en geniet van de foto's. Dikke kus, José.